Săptămână Globală a Securității Rutiere a ONU 15-21 mai 2023:

New images

Cea de-a 7-a Săptămână Globală a Securității Rutiere a ONU va avea loc anul acesta în perioada 15-21 mai. Tema este transportul durabil și, în special, necesitatea guvernelor de a facilita trecerea la mersul pe jos, cu bicicleta și utilizarea transportului public. Siguranța rutieră este atât o condiție prealabilă pentru ca această schimbare să aibă loc, cât și un rezultat al acesteia. Sloganul este #Regândiți Mobilitatea.

Acest transfer modal este una dintre recomandările din Planul Global pentru Deceniul de Acțiune 2021-2030.

Planul Global pentru Deceniul de Acțiune pentru Siguranța Rutieră 2021-2030 reflectă un obiectiv ambițios de și reducere a deceselor și traumelor din traficul rutier cu 50% până în 2030.

 

Mesajele cheie ale celei de-a 7-a Săptămâni Globale a Securității Rutiere a ONU:

·       Guvernele și partenerii lor trebuie să regândească mobilitatea - aceasta include investiții în mersul pe jos, cu bicicleta și utilizarea transportului public, ceea ce poate promova echitatea și sănătatea pentru oameni și planetă. 

·       Siguranța trebuie să fie în centrul eforturilor de reimaginare a mobilității - acest lucru pune siguranța rutieră în centrul atenției pentru toți utilizatorii drumului. 

·       Astfel, rețelele rutiere trebuie concepute ținând cont de cei mai expuși riscurilor - copii, adolescenți, persoane cu dizabilități, pietoni, bicicliști și utilizatori ai transportului public.

·       Mersul pe jos și cu bicicleta, atunci când sunt în siguranță, contribuie la sănătatea oamenilor și face orașele durabile și societățile echitabile.

·       Transportul public sigur, accesibil și durabil rezolvă multe dintre problemele societății.

 

Fapte cheie

  • Aproximativ 1,3 milioane de oameni mor în fiecare an în urma accidentelor rutiere. Între 20 și 50 de milioane de oameni suferă traume non-fatale, mulți suferind un handicap ca urmare a traumelor.
  • Mai mult de jumătate din toate decesele cauzate de traficul rutier apar în rândul utilizatorilor vulnerabili ai drumului: pietoni, bicicliști și motocicliști.
  • 93% dintre decesele din lume pe drumuri au loc în țări cu venituri mici și medii, chiar dacă aceste țări au aproximativ 60% din vehiculele lumii..
  • Traumele cauzate de traficul rutier cauzează pierderi economice considerabile indivizilor, familiilor și națiunilor în ansamblu. Accidentele rutiere costă majoritatea țărilor 3% din produsul lor intern brut.
  • În general, 52% dintre decesele rutiere au avut loc pe drumurile rurale, față de 40% în zonele urbane și 8% pe autostrăzi. Ocupanții mașinilor (șoferi și pasageri) au reprezentat 43% din toate decesele rutiere, în timp ce pietonii au reprezentat 20%, utilizatorii de vehicule cu două roți (motociclete și mopede) 18% și bicicliștii 10% din totalul deceselor.
  • Bărbații au reprezentat trei din patru decese rutiere (77%). Bătrânii (65+) au reprezentat mai mult de un sfert (28%) din totalul deceselor, deși proporțional mai mulți tineri sunt uciși pe drumuri. În timp ce 12% dintre cei uciși pe drumurile UE aveau vârste cuprinse între 18 și 24 de ani, această grupă de vârstă reprezintă doar 7% din populația UE. Prin urmare, statisticile arată că tinerii sunt mai susceptibili de a fi implicați într-o coliziune rutieră fatală.

 

În perioada anului 2022 în Republica Moldova au fost înregistrate 2312 accidente în traficul rutier, în care 217 persoane au decedat și 2586 au fost traumatizate. De menționat că, pe parcursul a 12 luni ale anilor 2019-2022, numărul accidentelor rutiere soldate cu deces sau cu vătămarea medie sau gravă a integrității corporale sau a sănătății persoanei, a oscilat în limita mediei de cca 2 362 accidente rutiere per perioadă menționată.

Cauzele principale a accidentelor rutiere rămân a fi viteza neadecvată vizibilității și condiţiile situației rutiere, constituind 29,80% din numărul total al accidentelor, care a dus la decesul a 102 de persoane şi traumatizarea a altor 794 persoane.

În accidentele rutiere au fost implicați 450 minori (16,05% din numărul total de victime), din ele 15 minori au decedat, 301 traumatizați ușor, 106 traumatizați grav, iar 28 nu au suferit careva traumatisme. Din ei, 134 minori au fost calificați ca culpabili de producerea accidentelor rutiere.

Totodată, din vina conducătorilor auto în stare de ebrietate s-au produs 299 accidente în traficul rutier, atestându-se descreștere cu -9,93% comparativ cu perioada analogică a anului precedent, iar cele soldate cu consecințe ușoare și grave au crescut cu 10,23%, fiind înregistrate 140 cazuri, cu decesul a 24 persoane și 143 persoane traumatizate.

 

Factori de risc:

·       Depășirea vitezei. 

·       Conducerea sub influența alcoolului și a altor substanțe psihoactive. 

·       Neutilizarea căștilor de motocicletă, a centurilor de siguranță și a scaunelor pentru copii. 

·       Conducere neatentă. 

·       Infrastructură rutieră nesigură. 

·       Vehicule nesigure. 

·       Îngrijire inadecvată după accident. 

·       Aplicarea inadecvată a legislației rutiere. 

 

Ce se poate face pentru a preveni traumatismele cauzate de traficul rutier. Traumatismele rutiere pot fi prevenite. Guvernele trebuie să ia măsuri pentru a aborda siguranța rutieră într-o manieră holistică. Acest lucru necesită implicarea mai multor sectoare, cum ar fi transportul, poliția, sănătatea, educația și acțiunile care abordează siguranța drumurilor, a vehiculelor și a utilizatorilor drumurilor.

Intervențiile eficiente includ proiectarea unei infrastructuri mai sigure și încorporarea elementelor de siguranță rutieră în planificarea utilizării terenurilor și a transportului, îmbunătățirea caracteristicilor de siguranță ale vehiculelor; îmbunătățirea îngrijirii post-accident pentru victimele accidentelor rutiere; stabilirea și aplicarea legilor referitoare la riscurile cheie și creșterea gradului de conștientizare a publicului.

 

 


Distribuie pe rețelele sociale: